Drie basisregels uit het boek ‘Impro: improvisatie en theater’ van Keith Johnstone (1979) die ik ook zelf regelmatig toepas in mijn spel, zijn: ‘Statusspel’, ‘Zeg ja tegen een spelaanbod’ en ‘Durf te verliezen’. Deze keer: Zeg ja tegen een spelaanbod.
Door ‘ja’ te zeggen tegen een spelaanbod, blijft het spel doorgaan. Sterker nog, het blijkt dat als iemand positief reageert de energie in het spel toeneemt. Hiervoor had ik bij DOL een eenvoudige drama-oefening geleerd:
Maak tweetallen. De een doet voorstellen voor het bouwen van een huis. De ander zegt op ieder voorstel ‘nee’. Na een minuut of zo krijgen de tweetallen een nieuwe opdracht. De een doet voorstellen voor het bouwen van een huis en de ander zegt ‘ja’. Na een minuut of zo krijgen de tweetallen een nieuwe opdracht. De een doet voorstellen voor het bouwen van een huis en de ander zegt ‘ja, en’ en komt vervolgens met nog een verbetering. Je zult merken dan er een hele andere energie vrij komt bij de drie varianten van de oefening.
Hoe met deze regel om te gaan op een traditioneel larp evenement? Wordt er van de speler verwacht tegen elk spelaanbod ‘ja’ te zeggen? Voor sommige rollen is dat bijzonder vermoeiend. En soms heeft een speler geen zin in het spel met de medespeler. Waar het om gaat, is dat het spel niet doodslaat, tenminste niet voor de medespeler. Geef aan op een ander tijdstip op het verzoek in te gaan, delegeer de actie naar iemand anders, voorzie de speler met informatie waar wel spel te halen valt. En als je status te hoog is, zorg dat je ondergeschikten het spel voortzetten.
Deze regel is ook van toepassing als er gezellig aan een tafel of kampvuur over andere zaken wordt gebabbeld door spelers dan het spel. Het is wat mij betreft een larp-etiquette om spel voorrang te verlenen boven niet-spel. Als een speler een groep spelers benadert die buitenspels zitten te praten (de boog kan niet altijd gespannen staan, maar probeer dit toch tot een minimum te beperken), dan heeft de spelende speler voorrang. Stap als niet-spelende speler terug het spel in en zorg ervoor dat het spel van de spelende speler doorgaat. Dit geldt zelfs als de speler doorspeelt tijdens de ingelaste nachtpauze van het spel die veel organisaties handhaven om spelers en zichzelf in de gelegenheid te stellen rustig te kunnen slapen.
Reacties