Goedendag,
op de bijeenkomsten van het platform is regelmatig gesproken over een systeem met schuifjes, waarmee je kunt aangeven wat je als bezoeker kunt verwachten op je larpvereniging.
ik geloof dat het systeem min of meer inhield dat er schuifjes zijn voor buts, roleplay, fantasygehalte en veel meer. ik vind het zeker een interessante manier om je te presenteren en wil me er graag over inlezen.
ik vroeg mij af of:
a) iemand mij kan doorverwijzen naar relevante informatie
of b) ik direct iemand kan uitdagen over dit mechanisme een artikel te schrijven voor DLP.
mvg,
Joris S.
Hi Joris, zie mijn artikel hierover: http://dutchlarpplatform.subcultures.nl/?p=81
Carel, bedankt, ook een intressant artikel.
ik zoek echter iets anders. kwam van een voorgaande knudepunkt vandaan geloof ik.
(en ondertussen leer ik wordpress beetje kennen met dit topic 🙂 )
Ik denk inderdaad dat de classificatie van Carel meer gaat over hoe spelers een evenement gaan spelen en in mindere mate wat voor spel een organisatie faciliteert. Met exact hetzelfde event zal de ene speler het onderste uit de kan halen qua drama, terwijl de volgende misschien zich volledig richt op de “game”-elementen ervan.
Voor zover ik tot nog toe heb meegekregen, is “het systeem met de schuifjes” geen bestaand ding maar de “pie in the sky” om organisaties de mogelijkheid te geven om helder te communiceren wat potentiele deelnemers kunnen verwachten op hun evenementen. Het is natuurlijk geen “rocket science” maar de belangrijkste truc zal een zinnige classificatie zijn – een aantal spectra die, als je ze allemaal een “rating” geeft, een redelijk idee geven van hoe je evenementen in elkaar zitten.
Ik kan bijvoorbeeld wel vinden dat “buts” en “intrige” samen op een schuifje kunnen (met de ene links en de andere rechts) maar dat is niet per se iedereen met me eens. Misschien is dit wel een interessante vraag om een keer te behandelen op een meeting – kunnen we gezamenlijk tot een dergelijk systeem komen?
Daarnaast is het redelijk tricky voor organisaties die meerdere verschillende evenementen neerzetten. Zeker voor lopende cyclussen zou het betekenen dat ieder evenement, niet iedere organisatie, een “profiel” zou moeten hebben.
Inmiddels heb ik van Karijn begrepen dat het ‘Mixing Desk’ heet en terug te vinden is in de Knudepukt boeken. tevens heb ik een soort van belofte dat ze er iets gaafs over gaat schrijven hier 🙂
een universeel systeem voor NL Larps lijkt leuk. Maar tot zoiets uitgediscussieerd is, ben ik van plan gewoon een aantal termen te pakken die een onderscheidend vermogen hebben voor mijn vereniging en daarmee te beginnen. Ik ben van plan (als de rest van de stichting ermee eens is) om daarmee aan te geven aan nieuwe spelers wat ze bij ons kunnen verwachten. ik zie het als een soort van voorlichting cq verwachtingenmanagement, niet zozeer als universele indicator danwel meting.
De schuifjes wou ik in eerste instantie niet met tegenover gestelde termen wegzetten. gewoon een lijntje tussen bv: “epische massa veldslagen – non combat” of “we verwachten dat je zelf 100% van je spel maakt – hier zijn de 10 plotjes die we voor de eerste dag voor je geschreven hebben”.
het lijkt me al lastig genoeg voor je eigen setting geschikte indicatoren te vinden, laat staan iets wat de complete larpscene in potentia kan ‘meten’.
maar hey, misschien fixd iemand dat wel 🙂
Dat mixing desk systeem is wel vrij bruikbaar. Je kan het vinden in de tweede pdf waar Carel naar linkt, p. 71. Het gebruikt wel een iets abstractere classificatie dan buts vs intrige, maar ik denk dat dat juist wel goed is.
Maar laat ik niet het gras voor Karijn’s voeten wegmaaien. Wat Rene zegt is eigenlijk wel iets waar we over na moeten denken; wat doen we met organisaties die verschillende events neerzetten ? Ik ben wel een voorstander van een profiel per event, maar je wilt eigenlijk ook een manier om organisaties te presenteren.